Tussilago

Tussilago er avdelingen for de aller yngste i Skonnordtjernet barnehage, 1 - 3 år. Tussilago er delt i to baser, Lille My og Knerten.

Lille My:

Lille My er avdelingen for de yngste barna i barnehagen født i 2022. I barnehageåret 2023/2024 er det 9 små inne hos oss.

Vi har basen vår bak kjøkkenet. På Lille My treffer du pedagogisk leder Mia Ramstad og assistent Nina Kolstad som for tiden også går i en dispensasjon på 30% som pedagogisk leder. Vår faste vikar er Silje Johannessen.

Lille My har ett tett samarbeid med Knerten, og disse to basene utgjør «Tussilago».

På Lille My jobber vi mye med å etablere trygg tilknytning til barna, vi sitter mye på gulvet, undersøker og undrer oss over omgivelsene. Det er viktig at barna har et fang å krype opp i, og de skal kjenne seg trygge og ivaretatt. Når barna begynner i barnehagen får de en kontaktbok som det kan limes inn bilder av familien, og vi bruker denne boka som ett overgangsobjekt fra hjemme til barnehage. Denne boka bruker vi til å skrive litt om barnets hverdag i oppstarten og en stund fremover. Her blir det bilder og en oppsummering av hva barnet har drevet med denne dagen.

I år har vi to rom som vi disponerer, og her kan vi leke oss med sklie, puter, biler, byggeklosser, lesekrok, maling og tegning. Vi skal legge til rette for at barna skal utvikle sanseapparatet sitt. Sansemotorikk handler om samspillet mellom sanser og bevegelsesapparatet. Vi skal legge til rette for at barna skal få kjennskap i kjente eventyr som Bukkene Bruse, Gullhår og de tre bjørnene og Skinnvotten. Etter hvert blir vi også mer og mer kjent med basen og uteområdet, og da vil vi også utforske nærmiljøet ved å gå korte turer i barnas tempo og interesse.

Vi skal legge til rette for en god språkstimulering, og i starten har vi mye fokus på Babblarna. Babblarna legger til rette for babbling, og gjør munnene våre kjent med ulike ordlyder. Sang og musikk er en stor del av hverdagen på småbarn. Vi synger med tegn, danser til musikk og bruker musikken til avslapping. Utover barnehageåret blir vi mer og mer kjent, og vil ha små eller store temaer etter barnas ønsker og medvirkning. Medvirkning er viktig for at barn og unge skal føle seg verdsatt, at de betyr noe, og at meningene og oppfatningene deres om seg selv og sitt liv er verdt å høre på for andre. Vi skal høre på barna. Når vi gjør det, viser vi respekt for dem, og vi viser dem at de er viktige og betyr noe i fellesskapet.

Vi ser frem til ett spennende og morsomt år sammen, og gleder oss til å bli godt kjent.

Knerten:

Knerten er avdelingen for de nest minste barna født i 2021, pr i dag teller dem 9 barn :-) Vi holder til i de første rommene dere ser når dere kommer inn porten. Vi har to rom, på det en rommet kan de bloltre seg i sklie, leke med kjøkken eller dukkehus. Og i det andre rommet har vi en del konstruksjonslek. Men vi tegner, pusler, leker og gjøre andre aktiviteter i begge rommene. Det hender vi også låner det ene lille my rommet der det er masse puter :-) Vi er ute hver morgen, lengden varierer ut fra barnas behov og været.

På denne basen møter dere pedagogiske ledere Heidi Kjelsberg(100%) og Linn Evensen(80%), og assistentene Lillian Paulsrud(40%), Arve Nielsen(40%) og Kim Andre Haugen Vestrum(40%).  Vi samarbeider tett med "lille my" og sammen heter vi tussilago. :-)

Barna kommer til ny base og møter noen nye ansatte så i oppstarten har vi fokus på trygghet, tilknytning og relasjoner. Trygghetssirkelen er med oss hele tiden og vi sitter nede på gulvet, blir kjent og har et trygt fang for barna å lade opp i hvis de trenger det. Etterhvert som barna blir tryggere går vi mer på tur og gjør mer aktiviteter. Sosial kompetanse er også sentralt for denne gruppen, vi lærer hvordan vi skal være sammen og det er ikke bare meg her i verden.  Vi har språklek og hjertesamlinger. I løpet av året har vi 3 hovedeventyr, men supplerer med barnas interesser og lager også tema ut fra det.

Vi ser frem til å bli kjent med dere alle sammen :-)