Slik gjør vi det for å forberede barna på skolestart:
- vi ønsker å holde mer fast på den aldersdelte gruppa slik at barna får en sterkere gruppefølelse
- tall og bokstaver er mer sentrale. Barna lærer å skrive navnet sitt selv. En-til-en-koordinasjon ved f.eks. brettspill
- vo forventer mer i forhold tl selvstendighetstrening; barna skal kunne klare å kle på seg selv og smøre brødskiva si selv
- øver på å ta imot beskjeder i gruppa
- skrivedans er en aktivitet som er forbeholdt denne gruppa
- hjelper barn i andre land gjennom FORUT-aksjonen
- vanntilvenning på Snertingdal skole
- tur til Rambekkvika Miljøskole, med båttur på Mjøsa
- lengre turer, som f.eks. til Gjøvik på Vitensenteret. togtur til Teknisk museum, klatre i Fjellhallen
Som avslutning på barnehagetiden får alle barna tilbud om å bli med på overnatting i Hakkebakkeskogen.
Snertingdal skole og Skonnordtjernet barnehage har et godt samarbeid rundt overgang barnehage skole. Barna har i løpet av det siste året i barnehagen flere møtepunkter hvor de er sammen med elever, lærere og faddere.
- turer sammen med 1. trinn og lærere
- besøke faddere på skolen
- besøke 1. trinn for å se hvordan en helt vanslig dag på 1. trinn foregår
- omvisning på skolen
- faddere besøker førskolebarna og har bl.a lesestund
- 2 førskoledager hvor den ene dagen tilbringes på skolen hvor også foreldre er med. Den andre dagen er det uteskoledag hvor ansatte i barnehagen også er med
- barnehage og skole har samarbeidsmøter for å gi barna en best mulig skolestart
Foreldre tilbys et ekstra foreldremøte rett etter jul det siste året i barnehagen. I og med at de fleste barna skal på samme skole, ser vi viktigheten av et tettere samarbeid mellom barnehage - skole - foreldre i denne overgangen.
vi har også barn i barnehagen som skal begynne på andre skoler. Her avtaler vi med de enkelte skoler en besøksdag hvor pedagog, barnet og evt noen venner reiser på besøk.