Fagområdene

Vi skal gi barna muligheter til å se, høre og gjøre på ulike måter. Barna må få erfaringer med forskjellige arbeidsmåter.

I barnehagen vil vi sjelden jobbe med bare ett fagområde om gangen. Vi jobber ofte med tema eller prosjekter der flere fagområder er representert. Perosnalet må arbeide ut fra målsetningene for de ulike fagområdene i rammeplanen, og gi innspill til til utvikling og progresjon i prosjekt/temaarbeid sammen med barna.

 

Rammeplanen sier:

Fagområdene gjenspeiler områder som har interesse og egneverdi for barn i barnehagealder, og skal bidra til å fremme trivsel, allsidig utvikling og helse. 

 

Lov om barnehager §2. Barnehagens innhold:

Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter.

Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer med utgangspunkt i barnas interesser, kunnskaper og ferdigheter.

 

 

1. Kommunikasjon, språk og tekst

Vårt mål:

Barna skal utvikle et rikt og variert språk. Vi skal jobbe systematisk med språkstimulering.

Vår oppgave er å legge til rette for at barna skal utvbikle et rikt og variert språk. Det er i de første årene barna danner fundamentet for et godt språk.

Vi bruker Marte Meos kriterier for god kommunikasjon gjennom å etablere øyekontakt og følge barnets initiativ. Vi setter navn på og sørger for at alle har sin tur til å uttrykke seg, verbalt eller nonverbat. Vi imiterer barnet, reagerer på ønskelig atferd og gir uttrykk for at vi har forstått og oppfattet det barnet har villet kommunisere.

Det aller viktigste i jobben med språkstimulering er å ha en god relasjon og barnet skal oppleve å bli lyttet til. Språket er avgjørende for læring, sosiale relasjoner og vennskap.

Trollius:

Aktiviteter:

  • samtaler, hvor vi veksler på å lytte til hverandre og snakke
  • rim, regler, dikt og sang
  • fortelling og høytlesning
  • lek
  • utforsking av skriftspråket
  • digitale verktøy med eventyr, spill, fortellinger, rim, regler m.m.

Vi bruker boka "Språklek i barnehagen" og "Språksprell" med vekt på rim, regler, begreper, lytte, munnmotorikk, stavelser.

Disse aktivitetene benytter vi daglig i barnehagen, både i planblagte aktiviteter og mer spontane og frie aktiviteter. Aktivitetene foregår i mindre grupper, mellom barn og voksne og hele barnegruppa samlet.

Barna skal møte symboler som tall og bokstaver i "daglige" situasjoner i barnehagen. Vi skal ha bokstaver og tall synlig i miljøet. Og personelet i barnehagen skal skape situasjoner i hverdagen der voksne og barn kan samtale om bokstaver og tall.

Høytlesning, samtaler, dikt, rim/regler og fortellinger er daglige innslag.

Det siste året vil de eldste ha ekstra fokus på dette fagområdet og i tillegg har de skrivedans.

Hver måned plukker vi ut ei ny bok, månedens bok, som vi da har fokus på å lese den måneden. I tillegg har vi ukas ord og begreper som er synlig på basen.

 

Tussilago:

Barnehagen er en viktig arena i språkutviklingen hos de minste barna. De yngste barna er helt avhengig av samspill med voksne som forstår deres forsøk på å kommunisere, ikke minst gjennom kroppsspråk, gester og mimikk. Vi snakker veldig tydelig til de små slik at forlengede konsonanter og vokaler fremstår som klare eksempler på talelyder. 

I alle daglige situasjoner som hente-/bringesituasjoner, stell, legging, måltider, lek ute og inne og påkledning jobebr vi med språkstimulering:

  • vi prater med barna, sakte og tydelig uten alt for mange ord
  • vi sutter på gulvet sammen med barna i deres lek
  • aktiviteter rundt bord
  • vi lytter og gjentar
  • benevner og viser med konkreter
  • bruker eventyr, sang, musikk, bevegelse, rim og bøker i det daglige
  • har sanger med bilder som henger på veggen
  • bruker elementer fra Språklekboka
  • filsofiske samtaler
  • samlingsstund daglig
  • organisert språkaktivitet hver dag

 

 

 

2. Kropp, bevegelse, mat og helse

Vårt mål:

Vi skal barna en positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring ut fraa det enkelte barns mestringsnivå.

I Skonnordtjernet barnehage skal vi ha fokus på et sunt og godt kosthold.

Vi skal legge til rette slik at barna får en god veksling mellom aktivitet og hvile

 

Vi har et mangfold av ulike aktiviteter inne i barnehagen, ute og på tur i skog og mark. Vi voksne skal være støttende stillas for barna slik at de kan mestre nye utfordringer ut fra sitt utviklingsnivå. Barna blir kjent med sin egen kropp og utvikler bevissthet om egne og andres grenser

Aktiviteter:

  • vi går på ski ute i barnehagen, på jordet og i lysløypa
  • klatrer i klatrestativet i barnehagen og i trær på tur
  • klatre opp en bakke /bergskrent når vi er på tur
  • beveger oss på ujevnt underlag på tur i skogen
  • balanserer på stokker, steiner
  • klatrer opp og sklir på sklia ute og inne i barnehagen
  • utvikler finmotorikken gjennom f.eks. pering, fargelegging, lekeskriving og skrivedans
  • puterom med mulighet for fysisk utfoldelse
  • tussilago bruker skolens gymsal på kalde vinterdager
  • vanntilvenning for de som går det siste året i barnehagen
  • hvilestund for alle barn etter lunsj

                   

Kosthold

I Skonnordtjernet barnehage skal vi ha fokus på et sunt kosthold. Barna har med egen niste til frokost. Midt på dagen serverer vi brødmåltid og vi har varmmåltid jevnlig. På ettermiddagen serverer vi knekkebrød/brødskive. Barna får frukt hver dag. Jevnlige måltider og et sunt kosthold gjør at barna holder kroppen i balanse.

Helse og hygiene

Vi lærer barna god hygiene gjennom å vaske hender før og etter mat, før mataging og etter dobesøk og utelek. Hver morgen vasker barn, ansatte og foreldre hender når de kommer til barnehagen.

 

 

 3. Kunst, kultur og kreativitet

 Vårt mål:

Vi skal gi barna mulighet til å oppleve kunst og kultur og til selv å uttrykke seg estetisk.

Aktiviteter som fremmer kunst, kultur og kreativitet er dramatisering av eventyr på forskjellige måter: dukketeater, flanellograf, dramatisering. Gjennom dramatisering utvikler barna sine evner til å bearbeide og kommunisere, og de tar i bruk fanatsi og kreativ tenkning. barna får utvikle sine evner til å bearbeide og kommunisere sine inntrykk gjennom maling og tegnin    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette gjør vi:

  • barna har tilgang til utkledningstøy
  • barna blir kjent med andre kulturer gjennom FORUT det siste året i barnehagen
  • vi feirer ulike merkedager og blir kjent med årets høytidsdager
  • vi lærer regler om skikk og bruk
  • sang og musikk
  • karneval i februar

Aktiviteter:

  • modellkitt
  • perling
  • trolldeig
  • maling
  • tegning
  • veving med garn og med naturmaterialer
  • lage blomsterkranser

 

4. Natur, miljø og teknologi

Vårt mål:

Barna i Skonnordtjernet barnehage skal få oppleve gleden ved å ferdes i naturen og få grunnleggende innsikt i natur, miljøvern og samspillet i naturen, samt stimuleres til å bruke fantasi og ta i bruk naturen i sin egen lekeverden.

Vi skal inkludere friluftsaktiviteter og utelek i barnehagens hverdagsliv.

I Skonnordtjernet barnehage bruker vi nærmiljeøt i og rundt som "forskerarena";

  • studerer livet i vann ved Skonnordtjernet og Ringsjøen
  • kikker på insekter og tar de gjerne med inn slik at de kan bo i terrarie på basen til videre forskning
  • kikker på ender
  • har små forsøk som f.eks. cola og mentos
  • bruker naturmaterialer til å lage bilder og annen kunst når vi dramatiserer eventyr
  • bruker naturen som lekearena, lager kongledyr og bondegårder
  • naturen fungerer fint som kulisse i dramatisering av eventyr
  • maler på snøen, på trær, på steiner
  • plukker blomster og bær i naturen
  • har friluftsuker tre ganger i løpet av barnehageåret
  • har akvarie med fisk
  • de eldste barna har egen friluftsbase i Hakkebakkeskogen

Realfagstrategien:

Barn og unge skal få utfordringer som fremmer lærelyst og utforskertrang, og som stimulerer deres undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsning. Samtidig skal de få oppleve et mangfold av naturopplevelser. Barna skal få være utforskere i sin egen hverdag og erfare nytten av å bruke fagkunnskap og teknologi til å løse stadig mer avanserte problemer og oppleve glede ved o finne tilfredsstillende svar. Arbeid med realfag i barnehagen kan ha betydning for barns kognitive og språklige utvikling, og ha positiv effekt på senere prestasjoner i skolen.

Slik jobber vi med realfagstrategien:

  • tussilago har smakskalender med julesmaker i adventstida
  • hakkespettbasen bruker naturen som lek- og læringsarena hver dag, de lærer å bruke skogen som ressurs, ta vare på naturen og får forståelse for naturen og dens mangfold
  • mattemeisen er med på tur og er et pedagogisk opplegg som handler om matematikk
  • vi har månedens realfagforsøk på hver base
  • vi bruker ulike spill som omhandler tall og tallforståelse og matematiske begreper

 

  

 

 

5. Antall, rom og form

Vårt mål:

Vi ønsker at barna skal utvikle sin matematiske kompetanse gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter

Barn er nysgjerrige og tidlig opptatt av tall, relling, rom og form. Barna jakter på sammenhenger og utforsker gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter

Aktiviteter:

  • dekke bord - barna er med og teller antall glass, kniver, asjetter m.m.
  • perler - lage figurer, sortre farger
  • kims lek - med ulike former, stimulerer visuelt korttidsminne
  • teller antall barn
  • spiller ulike spill - kaster terning, teller og flytter brikker
  • mattemeisen - et pedagogisk opplegg vi har med på tur som inneholder mengderinger, måleutstyr m.m.
  • sangleker
  • tegner og hopper paradis
  • forming - klipper og setter sammen figurer til snømenn, hus m.m.
  • eventyr - inneholder antall, størrelser, gjentakelser m.m.
  • ute i naturen teller vi kongler, finner korte eller lange pinner, har legostafett, kims lek med naturmaterialer, sorterer størrelser
  • rim, regler og sang
  •                             

 

 

6. Etikk, religion og filosofi

Vårt mål:

Vi skal gi barna mulighet til å tilegne seg samfunnets normer og verdier.

Vi skal videreføre den kulturelle arven vi har.

Vi skal ha respekt for andre sin kultur.

 

Vi som jobber i barnehagen er barnas forbilder. Vi skal opptre anerkjennende overfor barna. I Skonnordtjernet praktiserer vi framsnakking og er bevisst vårt yrkesetiske ansvar. For oss er det viktig å ta vare på vår egen tradisjon og tro, samt at vi lærer barna om ulike kulturer og levesett.

Vi kommer jevnlig opp i etiske problemstillinger som vi må forholde oss til og behandle i tråd med lover og barnehagens menneskesyn. For å kunne håndtere dette på en god måte, tar vi jevnlig opp ulike problemstillinger til refleksjon i personalgruppa.

                                              

Slik fremmer vi fagområdet:

  • høytidsmarkeringer, jul og påske
  • julegudstjeneste og blomstergudstjeneste (de som ikke ønsker, kan reservere seg)
  • stort fokus på arbeidet med sosial kompetanse gjennom filosofiske samtalegrupper, hjertesamlinger og i hverdagen generelt
  • lære barna god måter å håndtere konflikter på ved hjelp av konfliktløsningsmodellen
  • vi undrer oss sammen med barna
  • stort fokus på vennskap
  • lærer barna å respektere det mangfold av kulturer som finnes i barnehagen og blir kjent med ulike kulturer gjennom FORUT-aksjonen
  • mangfold
  •     

Konfliktløsning er en viktig sosial ferdighet. Å kunne løse konflikter på en god måte er en viktig kompetanse for et barn å inneha. Det handler om å ta vare på sine egne interesser og den andres på en gang. Her må barna være både selvhevdende og empatiske. Det er viktig at de voksne ikke blander seg inn før det er nødvendig, men at de følger med så det ikke avgjøres ved den sterkestes rett. Konflikter er også en del av hverdagen og noe barn etter hvert må lære seg å håndtere selv. For oss voksne er det viktig å opptre som støtte for barn i konfliktsituasjoner, og at vi tar vare på alle involverte.

                                  

 

7. Nærmiljø og samfunn

Vårt mål:

Både jenter og gutter skal oppleve at det tas like hensyn til begge kjønn.

Vi skal bruke nærmiljøets ressurser til gode opplevelser og læringsmuligheter til passet barnas forutsetninger og interesser.

Gjennom fagområdet nærmiljø og samfunn skal vi bidra til at barna møter verden utenfor familien med tillit og nysgjerrighet. Vi skal bidra til at barna får utforske og oppleve nærmiljøet sitt. Slik vil vi styrke kunnskap om og tilknytning til lokalsamfunnet, til naturen, til kunst, kultur og arbeidsmiljø, til tradisjoner og levesett.

Nærmiljøet er en læringsarena for utforsking, gode opplevelser hvor barna blir kjent med lokalmiljøets mangfold og muligheter.

Fagområdet omfatter også medienes betydning for barns hverdag.

Skonnordtjernet barnehage ligger i naturskjønne omgivelser ved Skonnordtjernet og midt i Snertingdal sentrum.

                     

Slik jobber vi med fagområdet nærmiljø og samfunn:

  • vi bruker nærmiljøet vårt på turer hele året med ulike turmål som trollskogen gapahuken, ugleskogen, Ringsjøen, Kjenseth og Skonnordtjernet. Her går vi i ulendt terreng og utforsker ulike områder som skog, vann m.m.
  • vi besøker skolen og blir litt kjent der før skolestart, og vi bruker gymslen og svømmehallen
  • en gang i blant besøker og underholder vi omsorgssenteret i Snertingdal. Vi har også hatt noe som heter generajonstreff som handler om å skape positive opplevelser sammen med og på tvers av generasjoner. Målet er at det skal etableres og styrkes et samarbeid om folkehelse mellom ulike sektorer
  • vi er i kirka før jul på julegudstjeneste
  • vi besøker gårder hvor vi er på lammebesøk, er med på slakting, ser på dyre, traktorer og redskap
  • etterhvert som barna blir større tar vi bussen til Gjøvik hvor vi kan gå på biblioteket, klatre i Fjellhallen, besøke Gjøvik gård, gå langs mjøsstranda og rusle rundt i byen
  • de største barna besøker Rambekkvika miljøskole og er med på båttur på Mjøsa