Hakkespett

Hakkespetter er barnehagens skolestartere, og de har basen sin i Hakkebakkeskogen. I år er de 9 barn som skal boltre seg i verdens beste lekeplass.

Det er tre voksne som skal være sammen med hakkespettene i år. Sølvi er pedagogisk leder. Linda og Evy er fagarbeidere.

Barnehagehverdagen på friluftsbasen gir en unik mulighet til samhandling, samarbeid og lek i et godt tilrettelagt utemiljø. Vi får masse frisk luft og naturlig fysisk aktivitet. Grillhytta ligger plassert i skogen i nærheten av lysløypa, i vinterhalvåret brukes den aktivt til skiturer, skilek og aking, og vår, sommer og høst benytter vi oss av skogen som lek- og læringsarena. Vi ønsker at barna skal lære å ta vare på naturen, og samtidig bruke den som en ressurs som f.eks. til matlaging.

Vi har en utehverdag fri for leketøy og det gjør oss til gode lekere som er flinke til å forhandle og skape fantasifulle lekemiljøer i skogen.

Grillhytta bruker vi til "inneaktiviteter" og pedagogiske opplegg. Gjennom året skal vi ha skrivedans som er et skriveforberedende opplegg, språksprell og hjertesamlinger.

Vi lager varmmat en gang i uka, som regel lager vi mat på bålpanna ute, men hvis det er veldig dårlig vær lager vi og spiser maten inne i grillhytta.

Utelivet gir oss mulighet til å følge med på dyre- og fuglelivet. Vi lager fuglemat og lærer oss de mest vanlige artene. Vi har hengt opp fuglekasser og følger med på hekkesesongen.

Som et ledd i arbeidet med overgang til skolen bruker vi svømmehallen til vanntilvenning, og med jevne mellomrom besøker vi 1. trinn og fadderklassen for å gjøre oss kjent med skolen og skolens rutiner.

For å skape et trygt og godt psykososialt miljø, skal hverdagene våre være preget av fellesskap, vennskap og god sosial kompetanse. Vi skal gjøre morsomme ting sammen, ta vare på hverandre og hjelpe hverandre. Vi legger til rette for at gode vennskap styrkes og nye etabeleres.

I Hakkebakkeskogen treffes vi på dette nummeret: 941 62 564