Hakkebakkeskogen

Siste året barna går i barnehagen vår, er de i friluftsgruppe i Hakkebakkeskogen. En eventyrlig plass i skogen som innbyr til lek, utforsking, undring og læring. Barna tilbys ulike aktiviteter, turer, pedagogiske opplegg og ellers det som hører med i en barnehagehverdag.

I Hakkebakkeskogen (i lysløype nedenfor Trimsenteret) har basen sin egen grillhytte. Grillhytta er utstyr med en kjøkkendel og en stuedel. På kjøkkenet er det en ovn vi fyrer i, vi kan bake, steke og koke mat på den også. I stuedelen er hyller til leker, bøker m.m. og to små sofaer til å hvile og slappe av i. utenfor grillhytta er det bålplass med bålpanne og krakker. I tillegg er det en bod og en utedo. Grillhytta er utstyrt med solcellepanel slik at vi har lys innvendig og kan bruke enkle elektriske apparater.

Naturen vil være den opplagte lek- og læringsarena for gruppa, barna skal sammen med oss voksne lære om det å bruke skogen som ressurs. Vi skal blant annet spikke, tenne bål, plukke bær og lage syltetøy, klatre, se på småkryp og mye mer. Årstidene vil være sentrale i det pedagogiske opplegget.

Skogen som lekemiljø gir barna unike muligheter til å utvikle sin lekkompetanse, de utvikler sin kreativitet og motorisk sett er naturen et fantastisk område.

Vi har mye fokus på å etablere et godt fellesskap i barnegruppa, noe som også er med på å forebygge mobbing. Vi legger til rette for at gode vennskap dannes, at alle får mulighet til å ha en venn og at vennskap bygges og varer.